Prima pagină > Spiritualiatate > Patima Domnului din patru unghiuri

Patima Domnului din patru unghiuri

Fiecare evanghelist  ne arată un chip diferit al lui Isus. Este aceeași povestire, dar fiecare subliniază un punct de vedere, o imagine de-a lui Isus. Acest lucru ne amintește că povestirile patimii , mai mult decât adevăruri istorice, sunt experiențe pe care cel care a scris a vrut să ne spună cine era Isus pentru el.
Pentru  Evanghelistul Marcu, Isus este cel abandonat. Toți l-au părăsit, chiar toți. ucenicii de pe muntele Măslinilor îl abandonează: în timp ce Isus se ruga ei adorm de trei ori; Petru neagă că îl cunoaște, Iuda îl trădează. Toți fug.
Pentru Evanghelistul Matei toți contribuie prin modul lor la moartea lui Isus. Toți au partea lor de vină fie direct fie indirect
Petru? Petru este omul de mare entuziasm: ”Eu nu te voi părăsi niciodată”. Insă nu apucă cocoșul să cânte de trei ori și Petru deja de două ori îl trădează pe Isus.
Pilat? El își spală mâinile și crede că prin acest gest nu este responsabil de moartea lui Isus.
Mulțimea? Mulțimea se lasă condusă de alții. Cand marii preoți și bătrânii strigă să fie eliberat Baraba, la fel strigă și mulțimea: ”Baraba”. Mulțimea nu are personalitate, există ca un împreună. Nimeni dintre ei nu este responsabil în mod direct de moartea lui Isus, totuși, chiar ei l-au condamnat la moarte. Matei ne spune prin personajele sale că toți sunt vinovați, direct sau nu, pentru că toți din cauza fricii sau a altor interese l-au trădat și nu i-a ținut nimeni partea.
Evanghelistul Luca, in schimb, ne prezintă un Isus care-i iartă pe toți. Luca este mai atent cu personajele: in povestirea sa, pe Muntele Măslinilor, apostolii au adormit doar o data, nu de trei ori ca in povestirea lui Marcu, și este doar un somn din cauza tristeții; dușmanii lui Isus nu prezintă mărturisitori falși ca în alte evanghelii; Pilat de trei ori încearcă să îl elibereze pe Isus; poporul este îndurerat de ceea ce se întâmplă; pe drumul Calvarului Isus consolează femeile care plâng; unul dintre cei doi răstigniţi împreună cu Isus este bun.
În această povestire a lui Luca, Isus îi înțelege pe cei care îi fac rău: fac asta pentru că trăiesc în întuneric, altfel nu ar putea să acţioneze așa. Mulțimea este rea nu pentru că este așa, dar pentru că e suparată, este nervoasă. Mulțimea judecă pentru că nu cunoaște milă față de sine, nu cunoaște iubirea.
Isus îi iartă pentru că nu știu ce fac, sunt orbi. Ei cred că aduc un omagiu lui Dumnezeu, in schimb îl ucid pe Fiul său; trăiesc într-o ignoranță totală.
Pentru Evanghelistul Ioan, Isus este omul conștient de destinul său. Chiar dacă este judecat, in realitate, el este adevăratul Rege. In povestirea lui Ioan, Isus este rege, este autoritar. Soldații care merg sa îl aresteze, cad la pământ în momentul în care Isus spune: ”Eu sunt”. Pilat are frică în fata lui Isus: ”Tu nu ai avea nici o putere asuprea mea dacă nu ți-ar fi fost dat de sus”. Regalitatea sa este redată în trei limbi: ebraică, latină și greacă.
De data aceasta Isus nu este singur. La picioarele crucii este mama sa si ucenicul pe care îl iubea mai mult. Ultimele sale cuvinte exprimă o decizie solemnă: ”Totul s-a împlinit!”. Chiar și moartea sa este izvor de viață pentru alții. Trupul său este bine îmbălsămat, înainte de a fi pus în mormânt, așa cum se cuvine unui rege.
In evanghelistul Ioan Isus ”vrea” moartea sa, nu pentru că vrea să moară, dar nu vrea să se sustragă de la ceea ce trebuie să ducă la îndeplinire. De aceea acceptă cu multă demnitate și regalitate. Isus vrea să arate că adevărata regalitate nu este ceea ce faci sau ceea ce ai, ci are legătură cu persoana care ești.
Iată patru povestiri diferite despre aceeaşi pătimire. De fiecare dată când citim patima lui Isus, descoperim lucruri noi și interesante, niciodată nu ne spune același lucru. Dacă este să ascultăm 100 de predicatori având aceeași temă, fiecare ar spune lucruri diferite.

Categorii:Spiritualiatate
  1. 16 Iunie 2010 la 8:44 am

    Felicitari pentru idee si pentru blog!
    Cred ca din fiecare unghi am privi patima Domnului, ne regasim cu siguranta in el!

    • fratele
      17 Iunie 2010 la 8:58 am

      Multumesc pentru compliment si comentariu!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: