Prima pagină > Experiente > Crăciun la Istanbul

Crăciun la Istanbul

”Vara nu-i ca iarna”, vorba unui mare clasic în viață, cu alte cuvinte crăciunul aici nu se aseamănă cu cel de acasa. Lipsește ceva; ambientul, zăpada, frigul, brazii de crăciun, ghirlandele, beculețele colorate, etc.

Primul Crăciun in Turcia. A fost destul de interesant și aici, doar că se trăiește sărbătoarea în sine altfel, iar eu încă nu sunt obișnuit. De fapt, Crăciunul ca și sărbătoare (religioasă) nu există în Turcia. Fiind o țară musulmană nu au această sărbătoare. Aici ziua de 25 Decembrie a fost o zi absolut normală în oraș. Doar în casele creștinilor s-a simțit sărbătoarea Crăciunului.

Pe străzile Istanbulului nu întâlneai nimic care să arate venirea Crăciunului. Nu erau instalații muzicale, globulețe sau orice altceva care să indice ceva diferit. În schimb, se pune accentul pe Anul Nou. În această zi este sărbătoare iar străzile sunt puțin schimbate. Noaptea e mai luminată din cauza ornamentațiilor, apar brazi de iarnă artificiali. Este diferit, destul de frumos în această zi.

Noi ca și creștini, am căutat să simțim acestă sărbătoare a noastră. Am căutat să punem accentul pe interiorul nostru, acolo trebuie simțit și trăit Crăciunul. E adevărat că și ambientul exterior ajută, dar pentru cei care sunt în alte zone ale planetei unde este diferit, trebuie să se obișnuiască așa.

In biserica de la Istanbul, celebrarea Crăciunului a început la ora 21, iar biserica era plină încă de la ora 19. Interesant! Deși nu am înțeles chiar tot pentru că, în mare parte a fost în turcă, dar și în engleză și italiană, totuși am reușit să simt prezența Crăciunului și a fost chiar un moment emoționant. În timpul celebrării, nașterea Domnului a fost simbolizată prin prezența lângă altar a unei familii care îi reprezenta pe Maria, Iosif și Pruncul. Imediat după celebrare ne-am adunat toți într-o parte a bisericii unde a fost depus Pruncul, iar aici s-a cântat ”Noapte de vis” în toate limbile care se știau în biserică.

Menționez că vin la această biserică un numar mare de filipinezi și africani. Si după tradiția africanilor, ei trebuie să danseze aproape la orice celebrare. Deci, nu au lipsit dansurile lor, acompaniate cu tamburine, tobe și instrumentele lor specifice; binenteles după celebrare.

Biserica a fost foarte bine îmbrăcată pentru acestă sărbătoare, într-adevăr simțeai Crăciunul când intrai aici. In aceste zile chiar și numărul vizitatorilor s-a mărit, toți având dorința să vadă ceva diferit.

Așadar, fraților, cam așa am trăit Crăciunul la Istanbul.

Categorii:Experiente
  1. tom
    4 Septembrie 2010 la 9:48 pm

    te inteleg perfect. cand am ajuns si eu in Turcia, totul mi se parea strain. parca nu eram in siguranta; inca nu trecusem de granita cu Bulgaria ca am si vazut minaretele (turnurile de la moschei). intram pentru prima data intr-o tara necrestina, una musulmana; mintea-mi zbura la ceea ce mi-a dat mass-media in Ro: talibani, atentate, kamikaze, rapiri, decapitari… m-a luat cu „friguri”; cel mai mult m-a afectat ca nu era crestina; sentiment ce nu l-am trait, de ex., cand am traversat Bulgaria; insa, cand am intrat in Turcia, mintea a luat-o razna… Dar intr-adevar, Turcia e frumoasa (ca turist), Istambulul la fel.
    Citindu-ti experienta, Vali, inca din primele randuri, mi-a venit in gand urmatoarea fraza: „CE TRISTA (saraca) E VIATA (lumea) FARA CRISTOS-El Craciunul vietii noastre”
    Expereintele sunt utile pentru toti; ne vorbesc tuturor.
    iti spun de pe acum… Craciun Fericit! poate parea straniu, dar e mereu in inima noastra. Intr-adevar daca nu e trait in inima noastra, si ramane doar la nivel de clopotei, stelute si reni, Craciunul se raceste, prinde turturi si se transforma in Mos Gerila (se intoarce epoca lui Stalin) sau trecùnd Mos Gerila prin Sahara cu renii (ruta ocolitoare) sa nu se topeasca de tot.

    multe bucurii pe viitor

  2. 24 Decembrie 2010 la 7:22 pm
    • fratele
      24 Decembrie 2010 la 10:02 pm

      Multumesc!

  3. SweetViper
    17 Noiembrie 2011 la 10:43 pm

    Buna,
    Vreau sa merg de Craciun in Istanbul pentru un „Craciun mai altfel” imi poti spune te rog, daca sunt magazinele deschise weekendul acela – 23, 24, 25 dec si daca putem vizita ceva in perioada aia?

    Te rog frumos sa mi raspunzi.

    Multumesc anticipat.

    • fratele
      18 Noiembrie 2011 la 9:13 am

      Buna, sunt sigur ca sunt deschise toate magazinele in acea perioada. Asa cum am spus in articol, nu au Cracunul ca sarbatoare religioasa, deci, acele zile sunt ca orice alta zi pentru ei. Se poate vizita si in acele zile orice ca si in alte momente din an. Drum bun!

      • SweetViper
        18 Noiembrie 2011 la 11:03 am

        Multumesc frumos pentru ca mi-ai raspuns atat de repede! Sa ai zile frumoase!

  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

